مذهبی

جاده حرم تا حرم کاشان به عنوان یکی از مطالبات مردم منطقه هنوز در مرحله مطالعاتی طرح گرفتار است و این در حالی است که از زمان کلنگ زنی نیز دو سال برای ساخت آن زمان نیاز است

جاده حرم تا حرم اردهال کاشان گرفتار در پیچ و خم مطالعات

به گزارش پايگاه خبري تحليلي عصر کاشان ، منطقه مشهد اردهال که در ۴۲ کیلومتری شهرستان کاشان و بین حصاری از یک سلسله کوه به نام اردهال و روی تپه‌ای بین محله‌های جوشق و باریکرسف و بهار به ارتفاع یک هزار و ۷۷۰ متر از سطح دریا واقع شده است، دارای آب و هوای کوهستانی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های بسیار خوش آب و هواست؛ این منطقه سوابق تاریخی زیادی دارد.

مشهد اردهال از لحاظ تقسیمات کشوری دستخوش دگرگونی‌هایی بوده به نحوی که از آغاز پیدایش و استقلال شهر قم از اصفهان جدا شده و به این شهر پیوست و مدت‌ها تابع قم شمرده می‌شد؛ ارتباط و اتصال اردهال با قم تا حدی بود که تولیت مشهد اردهال کاشان را هم به متولی آستانه کریمه حضرت معصومه (ع) واگذار و تا دولت آل تیمور برای این دو بقعه یک نفر متولی می‌گماشتند.

عدم بهره برداری از جاده حرم تا حرم با وجود قول‌های داده شده

پس از رسمیت مشروطیت و تقسیمات کشوری، بخش اردهال را تابع کاشان ساختند و در قانون اخیر تقسیمات کشوری نیز از قم مجزا و شهر مستقل شناخته شد؛ امروز به دلیل چنین پیشینه تاریخی و در راستای پیشرفت منطقه، ساخت جاده حرم تا حرم از آستان علی بن امام محمد باقر (ع) به سمت جمکران پیشنهاد شده است و چند سالی است برای ایجاد و بهره برداری آن اقدامات و وعده‌هایی داده شده که تاکنون محقق نشده است؛ جاده‌ای که در مسیر ترانزیتی کشور قرار دارد و ساخت آن به لحاظ ایجاد بستری امن برای سفر مسافران نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و در رونق گردشگری زیارتی و سیاحتی استان‌های اصفهان و قم و شهرستانی‌های این دو استان نیز مؤثر خواهد بود.

آستان مقدس علی بن محمدباقر (ع) به علت قرار گرفتن در منطقه‌ای بن‌بست مورد بی مهری واقع‌شده است و اتصال مشهد اردهال کاشان به مسجد مقدس جمکران و حرم حضرت معصومه (س) از جمله راهکارهای است که می‌تواند در رفع این مشکل کمک کند

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس ضمن اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در مورد جاده حرم تا حرم در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: آستان مقدس علی بن محمدباقر (ع) به علت قرار گرفتن در منطقه‌ای بن‌بست مورد بی مهری واقع‌شده است و اتصال مشهد اردهال کاشان به مسجد مقدس جمکران و حرم حضرت معصومه (س) از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در رفع این مشکل کمک کند.

صدور مجوز طراحی، نقشه برداری و انتخاب مسیر نهایی احداث جاده حرم تا حرم

سیدجواد ساداتی نژاد با بیان اینکه احداث جاده حرم تا حرم در منطقه اردهال کاشان باعث توسعه اقتصادی می‌شود، افزود: عدد اعتبار اختصاص یافته به ردیف کاشان-اردهال-جمکران-برزک-ورکان-موته، ۱۹.۵ میلیارد تومان است در حالی که قبل از اضافه شدن جمکران پنج میلیارد تومان اعتبار برای این مناطق در نظر گرفته‌شده بود.

وی ابراز داشت: بر اساس موافقت‌های به عمل آمده با اداره راه و شهرسازی استان اصفهان، مجوز طراحی، نقشه برداری و انتخاب مسیر نهایی احداث جاده مواصلاتی حرم تا حرم از مشهد اردهال کاشان به مسجد مقدس جمکران و قم صادر شد به نحوی که انتخاب شرکت مشاور، طراحی و نقشه برداری و انتخاب مسیر مناسب و در ادامه انتخاب پیمانکار شروع پروژه در دستور کار قرار گرفت.

جاده حرم تا حرم ۲۶ کیلومتر طول دارد

ساداتی نژاد ضمن اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته ویژه اعتبارات جاده حرم تا حرم گفت: با اصلاح و ترمیم ردیف بودجه ملی بزرگراه کاشان – اردهال – برزک در لایحه بودجه سال ۹۷ کشور، جاده مشهد اردهال به مسجد مقدس جمکران نیز به آن افزوده شد و اعتبار این ردیف در سال ۹۷ از دو میلیارد تومان اولیه به ۱۹.۵ میلیارد تومان افزایش یافت.

انتظار می‌رود بر اساس پیگیری‌های اعلامی از سوی نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی و اظهاراتی که در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۷ عنوان کرد، در ابتدای سال ۹۸ کلنگ زنی جاده حرم تا حرم مشهد اردهال – جمکران انجام شود اما تا به امروز این امر محقق نشده است.

در این ارتباط رئیس اداره راه و شهرسازی کاشان در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه طول جاده حرم تا حرم ۲۶ کیلومتر است، اظهار داشت: طول جاده از روستای وشنوه و رحق تا جمکران محاسبه شده است به نحوی که ۱۱.۳ کیلومتر از این جاده در داخل استان اصفهان و ۱۴.۷ کیلومتر آن در استان قم قرار دارد و مطالعات آن آغاز شده است.

تکمیل فاز اول مطالعاتی جاده حرم تا حرم

محمدرضا حق شناس با بیان اینکه فاز اول مطالعات جاده حرم تا حرم انجام شده است، افزود: این فاز از مطالعات به تأیید دو استان اصفهان و قم رسیده است و پهنای جاده نیز دو خط سه متری و در مجموع شش متر پهنای آسفالت در نظر گرفته و دید افقی و ایمنی‌های لازم نیز در این طرح لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه سرعت طرح ۸۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است، ابراز داشت: این سرعت یک سرعت ایده آل و مطمئن است و مسیر در نظر گرفته شده از سه مسیر پیشنهادی انتخاب شده است که از تمامی جوانب مورد بحث و بررسی قرار گرفته و از ایمنی بالایی نیز برخوردار است.

فاز نخست مطالعاتی جاده حرم تا حرم بر اساس اظهارات رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کاشان انجام شده است و این مهم می‌تواند گامی مؤثر در پیشبرد پروژه جاده حرم تا حرم مشهد اردهال – جمکران باشد و بهترین مسیر از سه مسیر پیشنهادی نیز انتخاب شده است.

جاده حرم تا حرم طرح مشترکی بین استان اصفهان و استان قم

معاون عمرانی استانداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه جاده حرم تا حرم طرح مشترکی بین استان اصفهان و استان قم است، اظهار داشت: جلسات هماهنگی این طرح برگزار شده و جلسات مشترکی نیز بین استانداران دو استان قم و اصفهان برگزار شده است که نتیجه این طرح تکمیل بخشی از مطالعات احداث این جاده و تخصیص اعتبار است.

حجت الله غلامی با بیان اینکه اعتبار تخصیص داده شده ویژه مطالعات جاده حرم تا حرم است، افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته جاده حرم تا حرم دارای ردیف بودجه ملی شده است و با تکمیل مطالعات و تهیه نقشه مربوطه می‌توان برای اجرای آن پیمانکار را تعیین و کار را آغاز کرد که طی پیش بینی‌های صورت گرفته در سال جاری عملیات عمرانی این جاده آغاز می‌شود.

نکته مهم اینکه اقدامات صورت گرفته توسط مسئولان کاشان برای ساخت این جاده عملاً با عدم تخصیص اعتبارات بدون نتیجه خواهد بود اما امید است با تخصیص ردیف ملی بودجه بالاخره شاهد ساخت جاده حرم تا حرم باشیم

تکمیل جاده حرم تا حرم ۲ سال زمان نیاز دارد

وی با بیان اینکه مقرر شده است تا پروژه از دو طرف آغاز به کار کند، ابراز داشت: با آغاز دوطرفه پروژه عملیات عمرانی از سوی استان قم و اصفهان به طور همزمان و با تأمین اعتبارات لازم، پروژه در مدت ۱۸ لغایت ۲۴ ماه تکمیل و بهره برداری می‌شود.

نکته مهم اینکه اقدامات صورت گرفته توسط مسئولان کاشان برای ساخت این جاده عملاً با عدم تخصیص اعتبارات بدون نتیجه خواهد بود اما امید است با تخصیص ردیف ملی بودجه بالاخره شاهد ساخت جاده حرم تا حرم باشیم، این در حالی است که بر اساس اظهارات معاون استاندار اصفهان تاکنون اعتبار عمرانی برای این پروژه تخصیص داده نشده است.

امام جمعه مشهد اردهال کاشان در گفت و گو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به جلسات و پیگیری‌های مسئولان در مورد جاده حرم تا حرم اظهار داشت: این جاده آرزوی دیرینه مردم منطقه اردهال کاشان بوده است و نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان مربوطه نیز پیگیری‌های متعددی را در خصوص جاده حرم تا حرم انجام داده‌اند که نتیجه آن اختصاص ردیف بودجه ملی ویژه این جاده بود.

حجت‌الاسلام مهدی سلیمانی ضمن اشاره به ویژگی‌های جاده حرم تا حرم افزود: جاده حرم تا حرم دارای محیطی دل‌انگیز است که خود این موضوع باعث جذب گردشگرانی می‌شود که قصد مسافرت از قم به اردهال کاشان را دارند.

خروج از بن بست منطقه اردهال کاشان با ایجاد جاده حرم تا حرم

وی با بیان اینکه جاده حرم تا حرم منطقه اردهال را از بن بست آزاد می‌کند، ابراز داشت: امید است پیگیری مسئولان مربوطه و معتمدین محلی به زودی محقق و آرزوی دیرین مردم منطقه اردهال برآورده شود اما لازم است مراقب باشیم تا بودجه این جاده در بخش‌های دیگر مصرف نشود.

بر اساس اظهارات نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی جاده حرم تا حرم مشهد اردهال – جمکران دارای ردیف ملی بودجه شده است اما بر اساس اظهارات معاون عمرانی استاندار اصفهان تنها برای مطالعات این پروژه اعتباراتی تخصیص داده شده و در حوزه عمرانی تاکنون اعتباری تخصیص داده نشده است، امید است که با تلاش بیشتر مسئولان در سال جاری شاهد برگزاری آئین کلنگ زنی این پروژه باشیم تا حداقل در دو سال آینده این پروژه مهم کشوری به بهره برداری برسد.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا