ادارات شهرستان کاشان

پایان مرمت و بهسازی مسجد جامع کاشان

مرمت و بهسازی بخش‌های آسیب‌دیده مسجد جامع تاریخی کاشان پایان یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کاشان، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان گفت: این مسجد جامع تاریخی که به‌عنوان سومین مسجد مناره دار تاریخی ایران شناخته می‌شود با بیش از ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال هزینه از محل اعتبارات ملی مرمت شده است.

احمد دانایی نیا افزود: مرمت این بنای تاریخی شامل نماسازی بیرونی با مصالح سنتی، تراشیدن اندود کاه‌گل فرسوده، اجرای اندود کاه‌گل در جداره خارجی ضلع جنوبی، اجرای آب‌چکان بام و شمشه‌گیری قاب پنجره‌ها بود که در این مرحله از عملیات مرمتی انجام شد.

وی با تأکید بر اهمیت تاریخی مسجد جامع کاشان، مرمت کتیبه‌های مسجد در ایوان مقصوره و نیز احیاء شبستان زیرزمینی و کوره‌های پخت سفال را ضروری دانست و گفت: وجود کوره‌های پخت سفال که در حفاری‌های دهه‌های گذشته کشف‌شده، نشان از دیرینگی حیات در این مکان تاریخی دارد که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و همکاری دکتر عباس اکبری عضو هیئت‌علمی گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه کاشان، عملیات ساماندهی آن از حدود یک ماه قبل آغازشده و امید داریم تا این کوره‌های ارزشمند و شبستان زیرزمینی نفیس ضلع غربی در نیمه نخست سال ١۴٠٣ ساماندهی و احیاء شود.

دانایی نیا گفت: در یک دهه گذشته این مسجد بار‌ها مرمت شده که شامل تثبیت و استحکام‌بخشی قسمت‌های فروریخته، مرمت جناحین گنبد خانه، مرمت حیاط و زیرزمین مسجد بوده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان گفت: این مسجد از قدیمی‌ترین بنا‌های مذهبی شهرستان کاشان است که حیات اولیه آن به دوران صدر اسلام و آل‌بویه بازمی‌گردد و در دوره‌های مختلف سلجوقی، ایلخانی، زندیه و قاجار بازسازی‌شده است.

مسجد جامع کاشان شامل سردر ورودی، حیاط و حوض، ایوان رفیع ضلع جنوبی و گنبد آجری فاخر، صحن وسیع، دو شبستان بزرگ و یک شبستان تحتانی در ضلع غربی است که در زلزلۀ سال ۱۱۹۲ هجری قمری کاشان آسیب جدی دید و در دوره‌های بعدی مرمت اساسی در آن صورت گرفت.

مناره‌ی آجری این مسجد دارای کتیبه‌ی کوفی به تاریخ ۴۶۶ هجری قمری است و سومین مناره تاریخ‌دار ایران بعد از منار مسجد جامع ساوه (۴۵۳ ه. ق) و مسجد جامع فهرج (۴۶۱ ه. ق) و یگانه بنای تاریخ‌دار دوره سلجوقی در کاشان است.

مسجد جامع کاشان در سال ۱۳۱۵ به شماره ۲۵۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا